Cesta k slnku a traverz Ľadových štítov

12.10.2011
cesta-k-slnku-a-traverz-ladovych-stitov

Vysoké Tatry

Keď v najmenších veľhorách zúri také neskutočné leto ako tomu bolo nedávno, tak u ozajstných horalov začne blikať v hlave červená kontrolka a v ušiach sa rozoznie siréna!

Všetkým ktorí vedia o čo tu ide je jasné! "Teraz alebo nikdy!"

Viem veľmi dobre, že tie kopy kamenia tu budú aj nabudúce! Ale my tu už nemusíme byť!

Poznal som raz jedného ozajstného horala. Rozprával mi story o tom, ako kvôli úžasnému počasiu na lezenie prišiel o prácu...

Nevrátil sa dole, ale ostal hore liezť!

R.I.P. Vlado!

Cesta k Slnku

Prvý článok z našej megašnúrky z tohtoročných jesenných Tatier venujem práve tejto, už pomaly kultovej ceste na Malý Ľadový štít.

Táto krásna lezecká cestička obtiažnosti tatranských V. vedie v južnej stene výrazným pilierom (foto). Prvovýstup spravili J. Andráši, J. Petrlová a A. Puškáš už v roku 1948. Už samotný fakt, že v tomto roku ľudia liezli, hovorí niečo o ich vzťahu k horám...

Cesta je to krásna, odistená na štandoch novými borhákmi (nie všetky) a na kľúčových miestach sme našli všade staré skoby. Na odistenie stačí zopár frendov, smyčky a vklínence.

Malý_Ľadový_štít

Malý a Veľký Ľadový štít

Zostúpiť sa dá po hrebeni cez Pfinovú kopu, ale čo by to bolo za lezenie bez vrchola. Na Malom Ľadovom sme sa rozhodli využiť deň naplno a tak po občerstvení na vrchole pokračujeme hrebeňom na Veľký Ľadový.

Máme tu nečakanú spoločnosť. Radšej nekomentujem. Proti gustu žiaden dišputát... uvidíte v galérii!

Hrebeň medzi Malým a Veľkým Ľadovým je veľmi pekná exponovaná hrebeňovka obtiažnosť cca 2+. Spolu s hrebeňom cez Pfinovú kopu a zostupom do Kotliny piatich spišských plies je to jedna z najkrajších hrebeňových túr v Tatrách.

Na zostupe mi padne do oka ešte Snehový štít. Dám len taký prieskumný výpad bez batohu a... vraciam sa po chvíli späť s vrcholom vo vrecku :)))

pohľad_na_náš_výlet_z_Prostredného_hrotu

Na záver vydareného dňa ešte nasledujú fotoorgie a vychutnávanie si zvyšku nádherného dňa.

Vychutnajte si fotogalériu!

Ľadový štít 2627m. - pikošky z histórie:

Ľadový_kôň_-_cesta_ide_len_cez_neho

Na tento tretí najvyšší štít Vysokých Tatier a pokúšali ľudia vystúpiť už začiatkom 19. storočia. Zastavil ich však vždy ostrý exponovaný hrebienok na východnej časti. Tento dostal neskôr názov Ľadový kôň.

Prvovýstup nakoniec uskutočnila skupina vedená profesorom geografie Carlom Ritterom v roku 1843. Vystupovali Suchým žľabom z Javorovej doliny. Samotnému Ritterovi sa však na vrchol hlavne pre pomerne vysoký vek vystúpiť nepodarilo.

Kuriózna je prvá obeť, ktorú si vyžiadal Ľadový štít v roku 1911. Barónka Mittnachtová zo Štuttgartu sa pri oslavách na vrchole opila a strata rovnováhy na hrebeni znamenala pád...

Ďalšie zaujímavosti nielen z histórie dobývania Ľadového štítu sa dozviete v knižke Tatranské štíty a ľudia od Ivana Bohuša.

www.ibtatry.sk

M.Bartoň, foto: Matúš

Fotky Cesta k slnku a traverz Ľadových štítov

sisa 13.10.2011
Joooj tak teraz uz naozaj placem:__(

martin 15.10.2011
Pridal som ešte fotky Ľadového koňa a mapku. Teraz už je to kompletné!

MisoB (michal@scnet.sk) - 17.10.2011
Krasne fotky, uzasna tura.. Chcel by som sa opytat, existuje nejaky sprievodca po takychto tatranskych cestach?

martin 18.10.2011
www.tatry.nfo.sk

blxa (blxablx@gmail.com) - 20.10.2011
super citanie aj pocasie aj fotky! dik za tip, niekedy si to tam pojdeme skusit.

mato 10.02.2012
riadny k...t jak tam taha toho psa