Piz Palu 3905mn/m

29.09.2011
piz-palu-3905mn-m

Švajčiarsko: Berninské Alpy

Výstup na tento vrchol sme mali v pláne skoro celé leto, čakali sme len na ten správny moment a počasie. Celý júl bolo zlé počasie a august je nevhodný kvôli všadeprítomným Talianom. Nakoniec sme našli termín na prelome augusta a septembra. Náš plán bol spraviť vrchol na jeden záťah, čiže bez prespávania na vrcholovej stanici Diavolezy (neplatí tu ani zľava na Alpinverein).

Prvá lanovka ide o 8:30, pokúsili sme sa dostať do tej o 8:00 pre personál, ale neúspešne, aj keď bola poloprázdna. Čo už, také je Švajčiarsko. Z vrchnej stanice Diavolezy sa treba dostať dole na ľadovec, čo je pri výstupe na Piz Palu najvýhodnejšie po značkách na Piz Trovat (pozor, nie na feratu, ale normálkou) po modrej značke a tam, kde sa začína strmé stúpanie na Piz Trovat, treba ísť stále rovno traverzom, až k sedlu, z ktorého je to už len asi 100m dole na ľadovec.

Tam sme sa naviazali a ďalej pokračovali po ľadovci. Začiatok je plochý, dlhý ľadovec, ktorý začne stúpať až asi po 20 minútach šliapania. Treba prejsť labyrintom medzier gigantických rozmerov a dostať sa do vrchnej časti, ktorá je už celistvejšia. Vo vrchnej časti je ešte jedna veľká medzera, prechod ktorou je riešený dreveným mostom (v lete). Odtiaľ je to už len kúsok k sedlu F. pers-palu, kde sa nechávajú v zime lyže a vystupuje sa prudkým svahom na hrebeň, smerujúci k východnému (pred)vrcholu Palu.

Na východnom vrchole dávame čaj, obliekame bundy a pokračujeme po hrebeni na hlavný vrchol Piz Palu 3905mnm. Na vrchole si podávame ruky, dáme energetickú tyčinku, spravíme rýchlu vrcholovú fotku a ponáhľame sa dole. Predposlednú lanovku nestíhame, tak nastupujeme do poslednej s personálom, rozčuľujeme sa (na oko), prečo môže personál ísť s nami, keď my sme ráno nemohli s personálom, aj keď bez odozvy. Nevadí... vo Švajčiarsku treba veľa veci prekúsnuť. Veď má najvyššie a najkrajšie vrcholy v Európe....

Poloha: Graubunden (Engadin)
Prístup: Wien – Insbruck - Landeck - smer St.Moritz, pred Moritzom na Pontresinu a za ňou smer Bernina pass - lanovka Diavoleza
Čas: cca 4 hodiny z vrcholovej stanice
Prevýšenie: cca 1200 výškových metrov
Obtiažnosť: stredná (treba sa pripraviť na ľadovcový hrebeň, ktorý je široký cca 30cm

Rady: väčšina parkovísk je platená, okrem parkoviska Diavoleza . Na kempovanie je vhodnejšie štrkové parkovisko asi 700m povyše Diavolezy, vo Švajčiarsku rozhodne nerozbaľovať stan na viditeľnom mieste v okolí cesty mimo campingu! Cena lanovky je 33 frankov za obojsmerný lístok a spiatočnú cestu je možné absolvovať aj nasledujúci deň.