Skialp Val Muragl: Piz Muragl 3157m. a Piz Vadret 3199m.

13.02.2015
skialp-val-muragl-piz-muragl-3157m-a-piz-vadret-3199m-

Švajčiarsko - Engadin - Pontresina - Punt Muragl (1738m.)

Do Val Muragl, údolia severne od Pontresiny vedú stopy skialpinistov často. Obľúbenosť túry do tohto údolia je zapríčinená nielen možnosťou výstupu na Piz Muragl a úžasnými výhľadmi na hlavné vrcholy Berninských Álp, ale aj ľahkou dostupnosťou, ktorú zabezpečuje zubačka ku hoskému hotelu Muotas Muragl.

Použitie lanovky síce láka množstvo skialpinistov, ale šliapať sa dá samozrejme aj zdola. Začína sa od parkoviska pri dolnej stanici zubačky. Muottas Muragl 2454m je známy (okrem jedinečného výhľadu na Engadin a St.Moritz) aj luxusnou reštauráciou a sánkarskou dráhou. Túto sánkarskú dráhu občas využívame na večerné výšlapy s čelovkami.

Val_Muragl

Počas mojich štyroch pokusov vo Val Muragl som však vždy šliapal od parkoviska, použitie lanovky nebolo potrebné. Prvé metre výšlapu sú totožné so sánkarskou dráhou, potom sa už odpájame na lúku doprava.

Stopa najprv vedie lúkou a potom sa vnára do riedkeho lesa. Terén tu vytvára akúsi úzku dolinku, zaujímavá časť pri zjazde dole. Z nej sa opäť dostaneme do riedkeho lesa a výšlap pokračuje ďalej popri potoku úzkou dolinou. Neskôr prejdeme na ľavú stranu potoka, definitívne sa rozlúčime s neďalekou sánkarskou dráhou a vnárame sa do Val Muragl.

V doline sa nám otvára výhľad na masív Piz Muragl 3157m, ktorého predvrcholy poskytujú dostatok možností na zaujímavé extrémne zjazdy. Pokračujeme ďalej dolinou, dostávame sa vyššie na miesto, kde sa dolina rozširuje. Naľavo sa nám otvorí výhľad na Piz Vadret, druhý najzaujímavejší skialpový cieľ v doline (foto galéria).

Pokračujeme však mierne vpravo systémom pahorkov až do záveru doliny. Tu už začína stopa stúpať a dovedie nás až pod Piz Clux 3130m, na ktorý by sa dalo tiež vystúpiť s lyžami. Tu sa stopa zatáča doprava a vyšliapeme až na vrcholový hrebeň Piz Muragl. V závere býva hrebeň vyfúkaný, exponovaný. Každý ide s lyžami tam, kam uzná za vhodné a zvyšné metre ku vrcholovému krížu prejde peši.

...pozerám_a_rozmýšlam:_Ako_by_sa_to_dalo?_...

Na vrcholovom hrebeni sa nám otvárajú výhľady na Berninu aj s okolitými vrcholmi - Palú, Bellavista... Tento úžasný výhľad je najkrajším momentom túry do tejto doliny. Z vrcholu je pekný pohľad na Piz Vadret 3199m smerom na sever. V čase môjho výstupu na Vadret som nemal pekné počasie, tak záberov je pomenej.

Za spomenutie určite stojí aj parádny pohľad na pyramídu smerom na východ - Piz Languard. V prípade dobrých podmienok by sa tu dalo nakombinovať aj viacero výstupov, prípadne nejaké prechody do susedných dolín. Z hrebeňa Piz Muragl sa dá zlyžovať strmším žľabom aj priamo do Pontresiny. Komu však stačí pekný výhľad z Piz Muragl, tomu musí stačiť aj 1500 výškových metrov nastúpaných od parkoviska v Punt Muragl.

Pekná dolina bez ľadovca a dobré možnosti na jednoduchšie túry, keď sa inde nedá... Pozor, hrdlo doliny môže byť v prípade zlých podmienok ohrozované lavínami. Záujemci o zľahčenie túry lanovkou musia rátať s dlhším traverzom popri hrebeni Tschimas da Muottas, až kým sa dostanú do doliny. Lanovka je zaujímavá hlavne v obdobiach, keď v doline nie je sneh a hore sa už/ešte dá pekne skialpovať...

foto: Miro, Martin

Fotky Skialp Val Muragl: Piz Muragl 3157m. a Piz Vadret 3199m.