Skialp Val Roseg - Piz Surlej, San Gian a Rosatsch

28.12.2014
skialp-val-roseg-piz-surlej-san-gian-a-rosatsch

Švajčiarsko - Berninské Alpy - St.Moritz - Val Roseg

Možnosti na skialpinizmus aké ponúka okolie švajčiarskeho Engadinu s centrom v St. Moritzi sú také veľké, že táto túra na nižšie trojtisícovky bezprostredne nad St. Moritzom je medzi nimi považovaná len za takú menej dôležitú, ak nie celkom bezvýznamnú...

Ale predsa len, jej obľúbenosť je aj tak pomerne vysoká, a to hlavne kôli neďalekému lyžiarskemu stredisku Corvatsch a možnosti absolvovať väčšiu časť výšlapu lanovkou. Táto možnosť je samozrejme len ak na túru vyrážate zo smeru od St. Moritzu (Surlej). Vtedy môžete použiť lanovku.

Je to obrovský kontrast, ale hneď na druhej strane hrebeňa, ktorý vytvárajú spomínané vrcholy nájdete v doline Val Roseg presný opak toho čo v okolí St. Moritzu - čiže pokoj, divokú prírodu, žiadne zástupy ľudí a dokonca ani takmer žiadnych skialpinistov.

Na túru som vyrazil od hotela Roseggletscher (2000m.) po prešlapanej stope smerom do sedla Fuorcla Surlej (2755m). Približne v polovici stúpania som ale odbočil vpravo a traverzoval som miernym svahom popod Munt Arlas 3127m. Traverzuje sa po širokých terasách poprepájaných krátkymi svahmi, všade naokolo sú porozhadzované obrovské kamene.

Nechal som sa zlákať stopou snažiacou sa dostať v traverze čo najvyššie a tu je nutno poznamenať - dôležitá informácia pre záujemvcov o túto túru - zbytočne. Musel som potom na pásoch komplikovane schádzať nižšie, aby som sa dostal do výstupovej doliny vedúcej na Piz Surlej (3188m.)

výšlap_z_Val_Roseg_na_Piz_Surlej,_prevýšenie_cca_1300v.m.

Na obrázku hore vidíte ideálnu výstupovú stopu. Miesto kde sa na chvíľu stratí červená čiara je jediné, kde sa dá dostať do výstupovej doliny. V tomto mieste sa mi neoplatilo dávať dole pásy tak som dal dole lyže a po vylyžovanom tvrdšom povrchu som zbehol asi 30 metrov peši. Odtiaľ sa už dalo pokračovať ďalej na pásoch.

V marci som už mal tú výhodu, že tu bola prešlapaná stopa a tak som pohodlne vyšlapal na pravý vrchol. Piz Surlej tvoria dva vrcholy, hlavný je ten vľavo (obrázok hore).

šípka_znázorňuje_obľúbený_zjazd_do_St._Moritzu

Z pravého vrchola Piz Surlej som sa dostal traverzovaním hrebeňa na neďaleký vrchol Piz San Gian (3188m). Odtiaľto začína známy frírajdový zjazd vedúci až do St.Moritzu. Severne orientovaný svah sľubuje kvalitný sneh po dlhú dobu a možnosť kombinácie výšľapu s lanovkou robia z tejto túry obľúbenú free záležitosť.

Dole do údolia St. Moritzu vedie viacero variánt zjazdu, na jazdcov tu čaká takmer 1400 v.m. nepretržitého zjazdu.

Ja som sa ale stojac na vrchole San Gian nezaujímal veľmi o zjazd ale pozoroval som neďaleký vrchol Piz Rosatsch (3123m). Na tento sa už v zime veľmi nechodí. Potvrdila mi to aj absencia stopy. S mačkami na nohách opatrne našľapujúc a popoliezajúc som sa za krátky čas dostal aj na tento vrchol. Pri postupe hrebeňom som si musel dávať pozor na nebezpečné preveje. Výhľady sú tu vskutku úžasné, pokochal som sa pohľadom na Piz Palú, Berninu, Morteratsch... a mohol som si aj preštudovať detailne trasu zjazdu zo San Gian.

pohľad_z_Julierpassu,_šípky_ukazujú_trasu_zjazdu_smer_Fuorcla_Surlej

Potreboval som sa dostať naspäť do Val Rosegu odkiaľ som ráno vyrazil a tak som zatiaľ zjazd do St. Moritzu odložil nabudúce. Vrátil som sa na pravý vrchol Piz Surlej. Zlyžoval som pod hlavný vrchol a na ten vystúpil s mačkami na nohách a s lyžami na batohu po tvrdom svahu. Tu som uzavrel dnešnú zbierku štyroch vrcholov.

Z Piz Surlej sa mi otvorili zase nové výhľady na Corvatsch a na horný Engadin. Pri zjazde som ešte obdivoval parádne možnosti už trošku strmšieho zjazdu z vrcholu Munt-Arlas. Po zjazde do kuloáru práve pod týmto vrcholom som natraverzoval vľavo smer Fuorcla Surlej a nalepil pásy. Po krátkom traverze a vari 100 výškových metroch som už stál nad spomínaným sedlom v ktorom je veľká lyžiarska chata a prechádza ním zjazdovka z Corvatschu. Odtiaľ nasledoval zjazd do Val Roseg.

Túra absolvovaná v marci 2014.

Nastúpaných cca 1500 v.m.