Ultra Trail - V čom bude behať ultrabežecká elita v sezóne 2016? - Vetroplach magazin

V čom bude behať ultrabežecká elita v sezóne 2016?

13.10.2015
v-com-bude-behat-ultrabezecka-elita-v-sezone-2016-

Ultrasezóna 2015 pomaly končí, treba myslieť na novú a k tomu patrí aj nový „hardvér“. Známe firmy postupne odtajňujú nové modely bežeckej obuvi. Preto aj my prinášame prvé oficiálne informácie o novom špičkovom modeli, na testovaní ktorého sme sa podieľali a ktorý obsahuje viacero revolučných riešení, orientovaných prioritne na maximalizáciu výkonu pri zachovaní komfortu pretekára. Inšpiráciou pri vývoji boli technológie z profesionálnej cyklistiky, F1, ale aj skúsenosti legendárnych indiánov z Medených kaňonov v Mexiku. Prvé špionážne fotografie unikli na web síce už minulý rok, ale technologicky kľúčové miesta boli maskované podľa vzoru nových modelov automobiliek:

Hneď na prvý pohľad upúta farba - v záplave krikľavých farieb dnešnej konkurencie neobvykle biela. Nie je to ale samoúčelný módny výstrelok, lebo výpočty dokázali, že pokles teploty chodidla vzhľadom na vyššie albedo materiálu zvršku produkuje úsporu 0,12 W/km.

Základom je ale podrážka, v pretekoch je samozrejme vyžadovaná podpora čo najrýchlejšieho behu. Tu výrobca vyriešil mnohé predštartové dilemy (Aký vzor podľa charakteru terénu zvoliť?) doslova geniálne: žiadny! Ide o výsledok viacročnej koordinácie výskumu s pneumatikárskymi firmami, ktoré dodávajú obutie vozidlám F1. Aj tu merania dokázali nárast rýchlosti v porovnaní s predchádzajúcim modelom až o 7,85% (v prípade svahu so sklonom 27%, v listnatom lese mierneho pásma severnej pologule po viac ako hodinovom daždi):

Odstránenie dilemy voľby dezénu pred štartom prispieva zároveň k lepšiemu sústredeniu na výkon. Napríklad početnosť zabudnutia jednej z kľúčových položiek povinnej výbavy (toaletného papiera) sa znížila o 12,36%. To predstavuje nezanedbateľnú úsporu času a nárast komfortu v pretekovej záťaži, aj keď zatiaľ bez exaktne evalvovaných wattových úspor.

Dramatickým príspevkom k úspore energie (podľa meraní v aerodynamickom tuneli až 0,135W/km) je zmenšenie aerodynamického odporu topánky vďaka aplikácii unikátneho dizajnu zvršku v miestach najväčšej turbulencie vzduchu za odtrhovou hranou päty. Ide o výsledok výskumnej spolupráce s firmou ZIPP, ktorá je výrobcom jedných z najrýchlejších časovkárskych kolies:

Špecifický ZIPP-design bol použitý aj na špičke a na bočných paneloch, kde toto riešenie podľa dlhodobých testov znížilo okrem náchylnosti na bočný vietor aj zachytávanie černicových a malinových tŕňov o 12,53% a teda vyprodukovalo úsporu 0,256W/km.

Pretože na špici topánky sa samozrejme prejavuje najväčší nápor prúdiaceho vzduchu pri doprednom pohybe chodidla, bol v spolupráci s automobilkou Ferrari vyvinutý (exkluzívne pre tento typ topánky) špeciálny mikrospoiler, automaticky meniaci uhol sklonu podľa aktuálnej rýchlosti, čo je úplná revolúcia v konštrukcii výkonnostnej bežeckej obuvi:

Prevratné inovácie sú zvyčajne geniálne jednoduché. Tak aj patentovaná akcelerometrická jednotka PIN® (Perceptual Impact Needle), podávajúca výraznú spätnú väzbu o sile došľapu a zároveň usmerňujúca pretekára k najefektívnejšej technike behu cez špičku. Je voliteľne umiestniteľná v priehlbine pod anatomickou vložkou:

A najväčšia technologická lahôdka na koniec! Pretože každá noha má iný tvar a nároky na pohyb v topánke, sám bežec si odteraz môže najviac namáhané miesta svojej obuvi kustomizovať pomocou špeciálne na tento účel vyvinutého, vysokopevného, ale zároveň poddajného a na dotyk s pokožkou príjemného vlákna BLACKCWERNA®:

Tým sa výpočet revolučných inovácií ani zďaleka nekončí. Mohli by sme spomenúť aerodynamický tvar šnúrok s priečnym profilom krídla raketoplánu a so zakončeniami optimalizovanými pre pohyb vo vysokej tráve (až do výšky 67,3cm), superreflexné farbivo zvršku s fotopamäťou, ktoré dokáže po nasvietení  čelovkou 5,34 minúty osvetľovať došľapové plochy, alebo špeciálnu medzeru v zadnej časti podrážky, ktorá dokáže zachytávať drobný skeletnatý materiál z cesty (až do priemeru 1,12cm). Tu je účelom produkovanie rytmického monotónneho zvuku znervózňujúceho súperov, ktorí (keďže už nie sú schopní zrýchliť) v 79% prípadov sú nútení spomaliť, čo podľa meraní prispelo počas testovania k 14-percentrnému zlepšeniu používateľov vo výslednom poradí :

Slovensko bolo pre testovanie tejto revolučnej bežeckej novinky vybrané vzhľadom na svoju mimoriadnu geologickú a morfologickú pestrosť, ale najmä pre erudovanosť a ochotu dobrovoľných testovacích tímov. Okrem redakcie Vetroplachmagazínu to boli Vinohradnícky spolok Čadca, Horská služba Žitný ostrov a Správa etnologickej rezervácie Luník 9. Vzhľadom na vysokú spokojnosť výrobcu so spoluprácou sa dozorná rada firmy rozhodla zahájiť celosvetový predaj práve u nás. Slovenská ultrabežecká verejnosť tak onedlho dostane k dispozícii silný nástroj pre zvýšenie svojej konkurencieschopnosti v súbojoch na  najvýznamnejších ultramaratónoch vo svete.

 

Výhradným sale-partnerom je Vetroplachmagazin.sk, pretože nik vám tieto špičkové ultramaratónky nepredá za nižšiu cenu, ako my môžeme sľúbiť. Už čoskoro, stay tuned!

 

Rišo Pouš

 

Súvisiace články:

Diskusia




RE: V čom bude behať ultrabežecká elita v sezóne 2016?
Jaraba 14.10.2015
Preboha, Rišo! Čo si mal na obed? :-D

RE: V čom bude behať ultrabežecká elita v sezóne 2016?
Čendo 14.10.2015
Pobavilo. :D

RE: V čom bude behať ultrabežecká elita v sezóne 2016?
Roman 14.10.2015
Konečne som našiel top model na trhu. Predtým než napíšem Ježiškovi ale poprosím ešte o upresnenie, či sú ultra top secret technológie použité rovnako na ľavej aj pravej topánke, alebo išiel výrobca do detailov a každú prispôsobil osobitne :-)

RE: V čom bude behať ultrabežecká elita v sezóne 2016?
sherpa 15.10.2015
Riso, ta HS vo forme HZS Zitny ostrov moze byt kludne realitou do 4 rokov, aj podla zakona. vieme akym Smerom to momentalne ide. PIN a CWERNA nemaju chybu! dobra recesia. mne vyslo ze tolko energie usetri 1 beh s tymi batinkami, ze na preteky budu musiet bezcom do batozka dat aj vybitu autobateriu s kablami, aby ju rekuperaciou dobili. potom v cieli ju odovzdaju nabitu. ak este mozem dodat, 1 zlepsovak > moznost obratit PIN doda topanke ABS a ESP v jednom a to aj na lade, cize je potom ista vyhoda, napr. na Psotkaci ked sa obcas bezi na lade.

Partneri

JM SPORT www.skyrunning.sk www.tatry.nfo.sk www.msslovakia.eu
www.sherpacaffe.sk Pavol Kuna sport.sk
www.scandinavia.sk www.scandinavia.sk www.tatryportal.sk
alkan.szm.com www.outdoorfilmy.sk
www.modralanovka.sk
www.montana.cz
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2019  |  designed by MVM Trade s.r.o.
All rights reserved
Počet prístupov: 4434386