Slnečné skaly

02.05.2021
slnecne-skaly

Pozná ich isto každý, kto už aspoň raz vstupoval do Rajeckej doliny od Žiliny. Také menšie sestry Súľovských skál, s podobnou genézou, len z iného materiálu. Často sú trochu „v tieni záujmu“, ale to čo z nich trčí spomedzi stromov a čo je vidieť z cesty, to je len minimum toho, čo na človeka čaká pri prechádzke po množstve tunajších chodníkov. Niekedy je tá spleť farebných čiar na mapách až neprehľadná – vedú tadeto okrem klasických turistických značiek aj miestne a do toho ešte náučné chodníky. V teréne je ale všetko dobre značené, netreba sa báť. Stratiť sa tu už vonkoncom nedá – stačí sa väčšinou orientovať podľa hluku cesty :-) Alebo vyliezť na niektorú z mnohých skalných vyhliadok.

Najčastejšou vstupnou bránou sú asi Rajecké Teplice – najmä to veľké parkovisko pri kupku. Odtiaľ sú po pohodlných serpentínach veľmi rýchlo dostupné parádne vyhliadky a početné „skalné mestečká“. Ja som si ale dal okruh so začiatkom a koncom v Poluvsí - pri známej skalnej ihle, ktorá je takou svojráznou „reklamou“ na Slnečné skaly priamo pri ceste a stojí tu vlak aj autobus.

Najprv som teda využil „Náučný chodník Slnečné skaly“, ktorý ma previedol tým najlepším, čo z cesty vidieť aj nevidieť – smerom na severovýchod až k Turskej skale. Potom nazad po opačnej strane hrebeňa po modrej značke a zhora z hrebeňa Skaliek po zelenej cez početné vyhliadky až skoro dole do Rajeckých Teplíc. Návrat do Poluvsia po miestnej žltej, príjemným traverzom po singlíku popod skalné steny. Takých 5 – 6 hodín aj s odbočkami, kochačkami a obzeračkami.

Zdroj:_https://sk.mapy.cz/turisticka.

Chodníky väčšinou kvalitné, príjemné, suché aj nedlho po daždi, lebo voda sa do priepustného dolomitického podložia rýchlo vsakuje. Len jedna vec ma tu zarazila – je to prírodná rezervácia. To, že krížom cez ňu ide chodník, dobre. To je bežná vec. Ale všade sa tu oficiálne lezie, je tu asi milión odistených ciest a k nim chodníky, plošinky, ohniská... A na viacerých miestach vidno stopy po výruboch, čo je asi snaha o odstraňovanie nepôvodnej borovice čiernej. Aký tu má potom zmysel najvyšší, piaty stupeň ochrany? To len tak na okraj, na zamyslenie. Fotky lepšie ukážu, užívajte.

Fotky Slnečné skaly

RE: Slnečné skaly
Čendo 02.05.2021
Čím je to bližšie, tým menej tam chodím.Veru zo 20 rokov som tam nebol. Parádny reportík,díky :-)