Vetroplach a vrcholy nad Pontresinou

12.01.2020
vetroplach-a-vrcholy-nad-pontresinou

Švajčiarsko, Engadin, St.Moritz, Pontresina

Parkujem len kúsok pod Pontresinou pri dolnej stanici zubačky na Muotas Muragl. Pri výbere cieľov sa snažím autom jazdiť čo najmenej a dnes to je ideál, od základne iba 15 minút jazdy. O čo menej sedím v aute o to dlhšie sa bude tancovať. Či bol cieľ dostatočne atraktívny to už necháme na galérku, nech prezradí ona... ;)

Pobeh mám naplánovaný tak aby som čo najviac nových vecí videl a prešiel a tak hneď na začiatku zamierim chodníčkom v krásnom smrekovcovom lese do ústia Val Champagna. Táto dolina ktorú je z údolia v smere od Samedanu veľmi dobre vidieť zatiaľ odolávala mojim výletom.

Nasleduje turistická značka dolinou hore, v hornej časti už na lúkach odbočujem z chodníka a užívam si naplno slobodu akú Alpy ponúkajú. Odteraz sa už budem riadiť len očami a inštinktom. Nečakám žiadne značenie.

Crasta_Burdun_3134m._je_celý_hrebeň_v_pozadí

Výstup do Fuorcla Burdun je celkom zaujímavý. Ľahké lezenie, voľné kamene. Je mi jasné, že dole to tadiaľto nepôjde. Aj preto v sedle venujem dostatok času na prieskum terénu v prípade môjho návratu týmto smerom.

Až potom sa vydávam po hrebeni smer Crasta Burdun. Hľadám správny smer, musím sa aj vraciať späť ale nakoniec ma to pekne pustí hore na hrebeň. Som už za najvyššou časťou hrebeňa keď odrazu zbadám ako oproti mne postupuje človek. Je sám. O to väčšie je prekvapenie keď spoznávam Borisa. Slováka žijúceho v Engadine s ktorým už mám nejaké túry za sebou.

zľava:_Piz_Vadret,_Bernina_a_dnešný_poobedňajší_Piz_Muragl

Po prekvapivom náhodnom stretnutí sa otáčam a vraciam sa naspäť hrebeňom spolu s Borisom. Pri zostupe z Fuorcly Burdun sa stretávame s trošku zložitejším terénom s voľnými kameňmi, ináč pohoda. Zostúpime spolu do Val Champagna, Boris sa vracia dolinou dole, doma už ho čaká rodinka a ja pokračujem ďalej na poobedňajší program.

priebeh_pobehu,_časť_poobedňajšia

Obehnem zopár postarších Švajčiarov, vypočujem si nejaké tie závistlivé poznámky a potom sa znovu ocitám v teréne mimo značiek a mimo ľudí. Vo Fuorcla Muragl schádzam zo značky a hrebeňom si to namierim na Piz Clux. Terén ma celkom púšťa, postupujem rýchlo a o chvíľu si už fotím výhľady z vrcholu. Odtiaľto ma čaká hrebeň na Piz Muragl. Opäť sa zadarilo aj keď trebalo aj popoliezať a z Muraglu sa teším super výhľadom. Na tomto kopci som už bol aj dvakrát v zime. Je známy svojími úžasnými výhľadmi na Berninské Alpy.

Piz_Languard_3263m._vpravo_pod_vrcholom_sa_nachádza_Georgy_Hutte

Caral,_Arlas,_Chambrena,_Palú,_Munt_Pers,_Bellavista,_Zupó,_Argient,_Crast_Aguzza,_Bernina,_Scerscen,_Morteratsch,_Roseg

Aby som sa nevracal do rovnakej doliny tak zostupujem opačným smerom suťovinovým svahom smerom do Pontresiny. Tu už využijem čiastočnú znalosť terénu a traverzom sa dostávam ku chate Segantini. Toto miesto je taktiež známe úžasnými výhľadmi. Na chate dotankujem polku Coly a už ma čaká iba pohodový zostup až k autu. Zastavím sa ešte na Kryo v potoku a potom už zostúpim s pomocou paličiek až dole k autu...

Val_Roseg_po_celaj_svojej_krásnej_dĺžke

Celý výlet mi zabral 9:11, nastúpal som 2520 metrov a prebehol cca 28 km, toľko hodinky...

V tomto počasí som sa dole neponáhľal.